Total Pageviews

Wednesday, October 5, 2011

sambungan Studygroup dengan Allah..

insyaallah kita akan menyambung lagi perbincangan tentang ayat sebelum ini namun sebelum itu.... aku nak kena bagitahu siap-siap kat korang yang membaca nie... ada masanya entry aku panjang berjela dan ada pulak yang pendek, ramai lagi suka yang pendek-pendek sebab panjang nie sekali pandang terus malas nak baca, betul!! korang tersangat betul dalam hal nie namun aku nak ingatkan korang..blog ini bertujuan meberikan kefahaman agama yang sepenuhnya.. jadi tiap entry yang korang baca yang panjang berjela itu sebenarnya terdapat pahala ibadah kerana kita nak mendekatkan diri kepada Allah... maka dengan bahasa sopannya aku nak cakap.. jangan jadi pemalas dengan Allah.. dengan dunia hiburan korang boleh peruntukkan masa meneliti majalah-majalah dan sebagainya begitu lama kenapa masa untuk mendekati Allah korang tak boleh lama-lama?? atau mungkinkah sebenarnya korang memang hamba yang dekat dengan Khaliq??? wallahualam...

"dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran. "

bagi aku, kata-kata Allah ini teramat bermakna..terasa seolah-olah Allah begitu bersungguh dalam mengajar kita mencari kawan yang perlu didekati atau pemimpin yang perlu ditaati.. ada orang pernah cakap kat aku..

"aku jadi camnie(jahat) sebab mak bapak aku yang tak kisah aku bersosial ngan sape-sape..salah mak bapak aku la"

mungkin mak bapak dia tak kisah..tapi Allah kisah!!! ayat ini menjadi bukti bahawa Allah prihatin kepada kita!! bukan semua orang yang lahir dapat ibubapa yang boleh mendidik anaknya kearah agama, maka atas hikmah itulah Al Quran wajib diimani supaya kita terdidik dari Al Quran walaupun mak bapak kita tak ajar..


jadi hentikan ayat basi "mak bapak tak ajar" tu sebab Allah telahpun ajar.. jangan nak menggedik sangat la..


kembali pada ayat tadi... Allah tegah kita dari patuh/taat/sayang kepada orang yang hatinya lalai dari ingat dan patuh ajaran Quran..persoalannya.......


mana kita nak tahu orang tu tak lalai lau kita jumpa dia je mesti bajet-bajet alim?? kalau pemimpin tu pulak bukan main berdegar-degar cakap tentang Islam maka macam mana nak tahu sama ada dia dalam kategori lalai atau tidak???


seperti tadi..Allah itu Amat Hebat..Allah jawab secara terus dengan seterang-terangnya...

"ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran. "

disebabkan ayat ini amatlah terang maka aku tak rasa yang aku perlu huraikan lagi, jangan nak suap je, kena fikir sendiri jugak!!

fikirkan betapa sayangnya Allah kat kita.. jauh beza dengan sayang manusia kat kita..sayang Allah termasuklah mengajar, mengkritik, menguji tambahan lagi dengan memberi.. kenalilah Allah maka kita akan automatik tak teringin nak taat kat tuhan yang lain.. macam mana nak kenali Allah?? perhatikan ayat-ayatnya..



No comments:

Post a Comment