Total Pageviews

Monday, December 26, 2011

Nikon pun tak boleh lawan...



semakin hari kita semakin maju.. erm dunia la kot makin maju, aku masih kekampungan sejak dulu.. disebabkan kemajuan dunia hari ini maka makin ramai aku lihat manusia-manusia yang menghargai ciptaan Allah mempunyai kamera-kamera canggih yang mampu menangkap gambar sejelas titik ludahku sendiri apatah lagi curahan peluh..hahahahhaha

golongan nie memang patut dipuji, mereka melihat dunia dengan cara tersendiri dan akhirnya menjadikan mereka (yang betol-betol beriman la) takjub, kagum dan sudahnya memuji kehebatan Allah. Allah itu indah maka setiap perkara ciptaanNya juga indah. Orang yang suka mengambil gambar-gambar yang membesarkan kehebatan Allah, anda sewajibnya bersyukur!! setiap orang yang mengucapkan Alhamdulillah, dan segala ucapan memuji Allah ketika melihat gambar yang korang ambik maka korang akan dapat pahalanya sekali. Namun beringatlah, korang jugak akan dapat komisen saham dosa kalau gambar itu adalah gambar yang melalaikan apatah lagi yang jenis mengghairahkan tu..

tadi tu cuma muqaddimah, bukan nak cerita sangat pasal tu, insyaallah cameraman/woman nie cerdik-cerdik belaka (xyah nak sibuk hal yg orang tu memang pakar) sebenarnya entry kali nie lebih nak menceritakan kemajuan Allah dari kemajuan manusia..

Canon, Nikon, Lumix dan pelbagai lagi jenama yang gah akan sentiasa mempunyai keluaran baru dan semestinya setiap keluaran akan menjadi semakin canggih dan mengagumkan.. ada yang boleh masuk air, ada yang untuk cameraman yang otak masuk air dan pelbagai lagi, orang-orang yang luar dalamnya kampung macam aku mesti akan tersyok (ayat baru; ter + syok = syok yg x disengajakan) bila tengok hasil setiap gambar yang memang hebat. Namun, perasaan tersyok aku tadi terhenti mungkin buat selama-lamanya bila Allah menakdirkan aku berjumpa dengan suatu ayat Al Quran yang menyebut sepintas lalu mengenai LALAT.

Yup lalat.. lalatlah yang membuatkan aku kagum dan rasa rendah diri sampai hilang tersyok aku kat kamera tadi. tapi kenapa lalat??

lalat cuma makhluk yang suka hinggap kat najis, pengotor, merosakkan makanan, itulah ayat yang pasti akan keluar dari tiap mulut orang yang tak memerhati cipataan Allah. Walaupun lalat tu kecik tapi Allah ciptakan matanya mempunyai 5000 lensa!!!

5000 oi!! kalau kamera korang boleh zoom sampai dapat gambar setitik hingus dengan jelas lalat boleh zoom sampai nampak bakteria di dalamnya. Bukan tu je, lalat mampu melihat sekeliling badannya termasuk belakang badan!!!



kat atas nie adalah DSLR D3X yang berharga RM 29 988.00!! BAYANGKAN berapa harga seekor lalat yang mempunyai 5000 lensa?? dan jangan lupa, gaya penerbangan lalat adalah sebijik dengan helikopter namun belum pernah terhempas melainkan dipukul, bermaksud inilah sebaik-baik "helikopter", so berapakah harga seekor lalat????????

tak siapa mampu bayangkan, banyak lagi keistimewaan seekor lalat, manusia perlukan bantuan untuk melihat dan menangkap gambar namun bukan makhluk Allah bernama lalat!!! hakikatnya kebanyakan kita tak menyedari hebatnya Allah, kalaulah DSLR kat atas tu dipecahkan mesti kena belasah cukup-cukup dengan tuan punya kamera, itu melambangkan kemiskinan kita tanpa kita sedari, sedangkan Allah membuktikan KekayaanNya dengan mengizinkan lalat dibunuh walaupun lalat sangat "expensive". Kalau tengok movie selalunya orang kaya siap boleh nyalakan rokok pakai duit 100 Dolar untuk menayang kekayaan begitulah Allah. Tapi Allah bukan saja-saja nak menayang kat kita, Allah bagi mesej!! Kalau lalat yang kecil camnie pun lebih hebat dari ciptaan manusia, bagaimanakah azab-azab Allah yang jauh lebih besar, pedih dan menyakitkan??? sekaligus hati orang-orang yang beriman akan mengatakan Allah itu Maha Hebat dan terasa gerun pada Allah kerana Allah mampu buat segalanya begitu lengkap..
"namun kebanyakan mereka, tidak mengetahui (bahasa kasarnya bodoh dan bangang!!)"

No comments:

Post a Comment