Total Pageviews

Monday, May 23, 2011

pesanan dari Batu 14..

kenapa umur mereka singkat sangat???

itu persoalan yang asyik menerpa aku saat aku tatap berulang kali wajah-wajah anak-anak yatim At Taqwa yang sudah menjadi arwah akibat kejadian tanah runtuh 21 Mei lalu.. jauh disudut hati aku merasakan alangkah baiknya jika mereka diberi peluang hidup lebih lama, mungkin mereka boleh berbakti untuk agama??

kenapa mesti mereka???

018243790 Gambar Tanah Runtuh Batu 14 Hulu Langat
bukan kelab-kelab malam yang terlalu melambak di KL?? bukan bohsia, bohjan dan pondan di belakang pasar raya setiap malam?? kenapa mesti orang-orang yang terdidik akhlaknya, orang yang tinggi ilmunya, orang yang menghambakan diri sepenuhnya kepada illahi??? banyak pemimpin yang jadi hamba pada nafsu serakah, teramat ramai orang-orang yang tak tau harga maruah kenapa Allah tidak timpakan mereka itu tanah runtuh??? kenapa airmata mujahidin yang perlu berlinang??018243780 Gambar Tanah Runtuh Batu 14 Hulu Langat

mereka antara insan yang tak reti nak "couple-couple" nie..mereka bukan insan yang suka nak memonyetkan diri(istilah untuk orang yang suka cinta monyet) dan mereka bukan jenis manusia yang lupakan Quran dengan menekan handphone (msg la tu) jadi persoalannya kenapa mesti mereka????

kenapa tidak kita??

bukankah kita yang selalu melupakan Allah?? bukan kita yang selalu meninggalkan Allah sedangkan Allah tak pernah meninggalkan kita?? kita yang diberi tempoh hayat yang lebih lama dari mereka, yang tidak pernah tulus cinta pada Allah bukankah kita yang patut dimatikan??? bukankah mulut kita yang jarang berzikir malahan yang selalu "pok pek pok pek" waktu azan patut dipenuhi dengan tanah??
018244625 Gambar Tanah Runtuh Batu 14 Hulu Langat

orang kita menangis dengan tragedi ini tetapi tidak menangis melihat betapa teruk kekurangan diri!! orang kita rajin sedekahkan Fatihah buat arwah (tak salah) tetapi jarang untuk sedekahkan doa buat diri!!

bencana ini besar hikmahnya.. Allah mematikan hambaNya yang masih muda dalam keadaan hambaNya tidak berada ditempat maksiat, arwah kebanyakannya masih muda bermakna tidak sempat untuk melakukan maksiat seperti kita selalu menyempatkan diri!!

arwah meninggal dalam keadaan yang cukup baik, dalam keadaan bumi amat menerimanya tidak seperti Mustafa Kamal At Tartuk dan Firaun-firaun yang lain, arwah meninggal tanpa hutang piutang, tanpa musuh-musuh..

sekarang cerminkan diri kita andai kita meninggal pada waktu yang sama tetapi dilokasi yang biasa kita berada, depan komputer tengah online??? depan tv?? tidur di atas tilam "Vono"?? tengah press motor sekuat yang boleh?? tengah melepak??? alangkah buruknya kematian kita..

dari satu segi kita sewajibnya bersyukur kerana Allah masih memberi peluang untuk kita membetulkan segala yang salah, namun dari satu segi yang selalu aku terbayang dan amat menakutkan, adakah mungkin Allah tengah beri petanda bahawa aku sendiri akan diazab lebih teruk daripada itu????

nauzubillah..

"antara tanda dekatnya kiamat adalah kematian para ulama"

moga Allah tempatkan kita dan mereka disisi hambaNya yang dikasihi..amiin..

No comments:

Post a Comment