Total Pageviews

Tuesday, July 26, 2011

Sahabat yang gagal..

sekali lagi.. catatan ini aku khaskan buat sahabat-sahabat yang bersekolah disekolah yang sama dengan aku.. buat yang tidak diharap pedulikan entry nie.. dekat bawah-bawah tu banyak lagi cerita lain..

sahabat-sahabatku..
kita tak tahu bila maut akan mendapatkan kita,
namun kita tahu bahawa sesudah maut akan adanya pemberian balasan
baik kau kat sini, baiklah kau kat sana
dan macam tu jugaklah sebaliknya..
antara yang aku gusar akan terjadi
bila Khaliq mula menyoal kita
mula bertanyakan kepada kita tentang tanggungjawab sebagai sahabat
dan aku pasti aku bukan sahabat yang menjaga tanggungjawab sebaiknya..
sebab aku terlalu bacul, penakut dan dayus untuk tegur sahabat sendiri
tiap kali kau mula terjebak dengan maksiat..

kau tak tahu
mungkin kau tak pernah tahu
tiap hari yang penuh sibuk aku lalui
aku perlukan rehat
dan tiapkali rehat itulah
akan datang sahabat-sahabatku yang lain
mempersoalkan tindakan aku terhadap kau
menghina, mencemuh dan mengeji aku
dan tiapkali itu
dengan hati yang sedih aku ukirkan senyuman
mohon mereka bersabar
mohon mereka berdoa untuk kau
dan kemudian aku dihina lagi
dengan jutaan kata yang amat menghiris hati
ketahuilah sahabatku
saat coretan ini ditulis
hati ini menangis
bukan kerana aku kalah dengan kejian mereka
tapi aku takut aku akan dikeji seperti itu diakhirat sana
aku takut..
tapi pernahkah kau luangkan sedetik untuk memahami ketakutan aku ini??

sahabatku..
bumi ini bukan milik kau
kalau milik kau
kau nak buat apa pun buatlah
namun bumi ini MILIK ALLAH
bagaimana boleh kau angkuh, sombong dan takbur
berpijak diatas tanahNya
sambil melakukan laranganNya??
malulah..
lupakah kau saat kau hilang kekuatan
siapakah yang memimpinmu jika bukan Allah??
saat kau rasakan hidupmu penuh dengan derita
siapakah yang memberi bahagia???
saat kau sedang tidur lemah tak bermaya
siapakah yang melindungimu??
sukarkah untuk memikirkan perkara ini??
fikirlah sejenak
meskipun kau tak mahu mengambil kira perasaanku
fikirkanlah "perasaan" Allah kepada kau..

sahabatku..
ketahuilah
aku tidak membencimu
malahan sampai ke akhir hayat aku akan menjadi sahabatmu
namun jadilah sahabatku sampai ke akhirat
sahabat yang akan membela sahabat yang lain
bukan musuh yang akan menjatuhkan yang lain
harap kau mengerti
harap kau memahami
di usia makin dewasa
kita seharusnya lebih matang berfikir...

dan saat ini
dengan penuh pengharapan
maafkanlah aku kerana gagal menjadi sahabat yang baik...

No comments:

Post a Comment