Total Pageviews

Friday, October 15, 2010

aku takut mati...

Bila izrail datang memanggil..
jasad terkujur..
di perbaringan..
seluruh tubuh..
akan menggigil.. sekujur badan..
kedinginan..

Sekejap tadi aku baru selesai mengiringi jenazah masuk ke van jenazah di perkarangan Masjid Semenyih.. terdetik dalam hati aku yang kotor dan penuh nafsu nie agak-agak macam mana aku mati nanti. Jenazah tadi bertuah meninggal dalam keadaan khusnul khotimah; kesudahan yang baik, aku kata macam tu disebabkan meninggal di hari Jumaat, ramai yang solatkan,ramai yang iring, mudah diuruskan, anak-anak dah besar, tanggungjawab bela anak @ amanah Allah dah setel.. tapi kita???

Amanah atau tanggungjawab yang Allah bagi kat kita banyak lagi belum ditunaikan, terpulang samada kita sedar or sengaja buat-buat "mamai".. Allah bagi jutaan nikmat kat kita, tu pun stil merungut, stil nak enjoy.. salah guna nikmat Allah bagi, buat apa-apa tindakan ikot sedap rasa, sedap hati then sampailah satu masa hati betul-betul dah mati, agama diabaikan, ibadah ditinggalkan, mencintai keduniaan sampai tak kenal halal dan haram..akhirnya terjebak dalam kancah maksiat. Antara amanah paling besar Allah bagi kat kita yang perlu kita jalankan sebaik mungkin adalah hidup ini sendiri, ada manusia yang tak dapat hidup selama kita, jutaan sperma tak dapat jadi manusia macam kita, tapi malangnya kita selalu melupakan perkara ini sehingga kita bertindak melawan Allah! kita manusia pelupa dan tak sedarkan diri ini sanggup ketepikan agama dan membiarkan nafsu menguasai diri..akibatnya amanah yang Allah bagi dekat kita dipersiakan..kita hidup sebagai seorang yang mengaku Islam tetapi perangai serupa orang-orang kafir! hidup kita seperti mereka, hiburan semata-mata!

Ingin diingatkan..amanah ini satu pinjaman! andai Allah mengambil kembali amanah hidup ini dari kita yang leka berfoya-foya,bagaimana nasib kita di barzakh sana?? di dalam Qurannulkarim ada sepotong ayat yang pernah membuatkan aku yang hidup beraja nafsu ini menangis,malahan di dalam Youtube juga imam masjidilharam menangis tersedu-sedu apabila membaca ayat ini..ayat dimana terjadi satu dialog antara manusia dengan Allah di akhirat kelak..maksudnya (lebih kurang)" wahai tuhan kami, dulu kami dihidupkan dalam keadaan celik,kenapa kau bangkitkan kami hari ini dalam keadaan buta??Allah menjawab.. mata kamu tidak dapat melihat kerna dahulu kamu diberi penglihatan tetapi kamu tidak melihat kebenaran.."
kitalah yang tak melihat kebenaran!! kita melihat dunia ini tempat keseronokan sedangkan dunia hanyalah PERSINGGAHAN!!! manusia yang melihat bahawa hayat ini adalah amanah Allah dan dunia hanyalah persinggahan pasti amat takut melakukan maksiat.. pasti !! tapi kita??

janganlah mahu..
disanjung-sanjung..
engkau digelar..
manusia agung!
sedarlah diri..
tahu diuntung..
sebelum masa keranda diusung..

bayangkanlah.. dalam 15minit dari sekarang izrail datang mencabut roh kita.. tanpa persediaan, tanpa taubat, dalam keadaan kita yang lalai..mana sempat nak catchup ibadah yang dah lama kita tinggalkan,mana sempat nak mintak maaf sesama mak bapak,pasti perit sangat kematian kita.. Rasulullah sendiri mengatakan bahawa ajal itu amat sakit..HELO! itu Rasulullah!! macam mana dengan kita?? kuat sangat or power sangat kita nak hadapi sakaratulmaut?? dah la kita "suka cari pasal" dengan Allah..aku khuatir kalau izrail sentap je nyawa aku macam orang sentap joran..nauzubillah..pernah tak terfikir..agak-agak mak bapak kita, kawan-kawan,orang yang kita sayang nie menangis tak kalau kita mati?? perangai kita yang terok dan banyak menyusahkan orang lain nie sebenarnya TAK LAYAK untuk ditangisi..

bayangkan kita yang pantang kalau panas mesti on aircond nie diikat ketat-ketat dengan kafan diletakkan dalam 6-7kaki dalam tanah kemudian dihimpit tanah sampai bertemu rusuk kanan dan kiri then dibantai teruk-teruk dengan malaikat..bayangkan perasaan malu kita kerana gagal menjawab pertanyaan siapa tuhan kamu? kenapa perkara sebegini terjadi?kerana kita mensia-siakan amanah hidup kita di dunia yang hanya sementara..

mari kita kembali pada Allah semula dengan menjauhi segala bentuk maksiat,setiap kali hati anda terdetik untuk melakukan maksiat walau apa kategori pun..ingatlah..tiap perkara ADA BALASANNYA.. mungkin tatkala kita mensia-siakan agama dan hayat ini..Allah mensia-siakan kita di akhirat nanti! nauzubillah..

"ya Allah, ya Tuhanku..
aku jauh tersasar dari landasanMu,
tiadalah mana-mana kuasa yang dapat mengembalikan aku kepadaMu,
melainkan kau menerima taubatku,
Wahai tuhan..
aku rayu simpati dan ehsanMu,
ampunkan daku dan ummat nabiMu,
yang selalu melupakanMu tatkala senang,
selalu terkapai-kapai mencariMu tatkala susah..
hadirkanlah cintaku padaMu,
melebihi cintaku pada makhlukMu..
berikan aku kekuatan iman yang kental..
agar aku bisa melawan nafsu dan godaan..
ya Jabbar..
tatkala aku bertemuMu di akhirat kelak..
temukanlah aku dalam keadaan kau kasih padaku..
bukan dalam keadaan kau benci melihatku Ya ALLAH..
Suburkan hatiku dengan namaMu..
khusyukkan ibadahku..
redhalah aku..
menjadi hambaMu kembali.......  

2 comments:

  1. igtlah time solat bygkn kita sdg meniti sehelai rmbut yg dikerat 7,sesuatu lembaga sdg memerhati(ALLAH) dan malaikat izrail sdg dlm prjlnn brda di blkg kita utk menarik nyawa .
    insy kita akan merasai ketakutan kpdNYA yg amat sgt :)

    ReplyDelete
  2. di kanan kite syurga..dan dkiri kite nerake..

    ReplyDelete