Total Pageviews

Tuesday, October 19, 2010

Izrail di tepiku..

Sebentar tadi, ketika melalui jalan Semenyih-Broga dalam keadaan huhuhahaha aku dan abang aku bercerita tiba-tiba terlihat satu lembaga berwarna hitam di tengah jalan.. jangan salah faham, aku tak kata lembaga itu malaikat Izrail! lembaga itu adalah motor EX5 colour hitam yang terbalik di tengah jalan... berdekatan dengan motor tersebut kelihatan darah yang mengalir panjang.. dan tatkala itu aku melihat seorang hamba ciptaan Allah sedang mendengus-dengus seakan-akan lembu yang disembelih..

abang aku parkingkan kereta comelnya(kancil) di bahu jalan sambil mendail 999.. manakala aku meluru keluar melihat hamba Allah yang kasihan ini sedang menghadapi sakaratulmaut.. di hidung dan mulutnya keluar darah yang pekat bersama lendiran yang tak aku kenali..sayu.. jasadnya tidak bergerak, hanya dadanya yang berombak menanti saat roh berpisah dari jasad.. kroooh.......tiap kali dengusan itu aku melihat darah membuak keluar..amat sayu..

aku tak tahu adakah hamba Allah yang kasihan ini seorang Islam namun melalui warna kulit aku yakin dia bukan Islam..WARNA KULIT!!!! matanya terpejam hanya hidungnya mengeluarkan darah yang cukup banyak.. "Sudah terukkan ini orang??" saksi utama berbangsa India menyoalku.. anggukan lemah sahaja mampu aku berikan.. "ada check nadi" aku bertanya pada mereka di situ..masing-masing kelu.. tiada siapa yang check namun masing-masing mengerti dia telah nazak.. aku membantu uruskan trafik dengan menutup jalan tempat tersadainya mangsa menjadikan  satu lorong sahaja yang dapat digunakan, rata-rata menggeleng kasihan..aku beredar sejurus anggota polis datang menjalankan tugas.. dalam hati terdetik, andai mangsa itu sedang nazak..pastilah Izrail beserta kami tadi..

cerita ini aku sampaikan untuk mengingatkan sesama kita yang lalai bahawa mati itu anytime anywhere bergantung pada Allah.. Hamba Allah yang kasihan tadi tidak berlanggar dengan apa-apa objek pun.. dia jatuh motor yang ditunggang laju(kata saksi) kemudian nazak..maksudnya ajalnya telah ditetapkan di situ.. Allah telah mentakdirkan bahawa dia akan mati di situ..tanpa sebarang pelanggaran, hanya terjatuh yang tak terseret pun.. Allah Maha Kuasa!! Dia berhak melakukan kehendakNya.. apakah dapat korang fikirkan bagaimana jika korang yang nazak tadi??

nazak dalam keadaan terbaring atas jalan tar..tengahari..tak ada sanak saudara terdekat.. nauzubillah.. ingat lagi korang dengan Allahyarham Ismail Din??? pelakon popular.. arwah meniggal di hijir ismail, antara kawasan paling sukar masuk , boleh sentuh kaabah kalau masuk situ.. betapa Allah memuliakan arwah untuk dicabut rohnya dalam sujud.. masyaallah... kalau korang orang yang beriman pasti teringin nak dapat anugerah macam nie...

tapi.. aku ngan korang sama.. iman kejap naik..selalu turun... macam orang nazak tadi punya pernafasan.. tapi orang nazak tu terus turun tak naik-naik lagi dah..kita? adakah kita nak terus biarkan nafsu meenguasai kita sampai iman kita  fedup then giveup??

satu perbezaan aku dan korang dengan orang nazak tadi...1 je..bukan 1Malaysia..tapi kesempatan hayat.. pesan aku buat aku sendiri dan korang..hargai hidup kita.. hidup di dunia nie sekejap je..100 tahun paling lama..tapi dekat akhirat kekal selamanya.. terpulang kita nak meneguk arak terbaik, isteri/suami terbaik or nak hirup nanah menggelegak...SELAMA-LAMANYA..!!!

" Orang yang menipu diri,
ialah orang yang menyangka...
esok dia akan hidup lagi..."

renungkan...

No comments:

Post a Comment