Total Pageviews

Friday, October 29, 2010

Jangan duduk diam!!!

Azab Allah terasa makin dekat dengan kita.. gempa bumi..tsunami.. tu antara azab Allah.. jutaan nyawa melayang tiap kali Allah turunkan azab..kalau tak cecah jutaan mesti dalam jumlah ribuan.. dan sesaat hati kita terdetik, terasa takut pada Allah..terasa ngeri sangat kalau time kita tengah enjoy tiba-tiba siling kat atas hempap kepala..dinding yang utuh tiba-tiba menghimpit kita..dalam keadaan sakit tu izrail datang mencabut nyawa.. pernah ke korang terfikir macam tu?? or cuma kata "kesian-kesian.."

kenapa Allah turunkan azab?? kenapa Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Pemurah tak bagi kita hidup senang lenang je.. kenapa kena beribadah?? tak boleh ke hidup kita nie makan tidur je?? sikit-sikit kene solat..sikit-sikit kene beribadah..tak ada chance langsung..astaghfirullahala'zim.. sekiranya korang pernah terfikir macam tu..korang perlu mencari jalan kembali..

nak story sikit.. ada seorang mamat nie, dia nak pergi rumah terbuka kekasih  dia dekat area Tasik Semenyih, nak jadi cerita dia sesat jalan.. tapi punya la berlagak tak nak bukak tingkap tanya kat orang sekeliling,sudahnya mamat nie frust tak jadi pergi rumah kekasih hati dia..dalam hati bukan main sumpah seranah kat kekasih dia sebab rumah payah nak cari..

kenapa aku bukak story pasal mamat tu?? sebenarnya mamat tu adalah kita sendiri.. kita tahu Allah tu wujud dan kita nak menjadi hamba Allah yang soleh/solehah, tapi dalam perjalanan mendekati Allah tu kita didatangkan dengan pelbagai ujian.. tewas dengan nafsu sendiri dan iman makin nak terpadam buat kita frust mencari Allah.. dan kita buat  kesilapan yang sama macam mamat tadi langsung tak nak dengar pandangan orang lain..resultnya halatuju kita tak tercapai dan kita makin jauh daripada Allah..nauzubillah.. tapi Allah tu tak kejam! masih ada peluang nak dekati Allah soalnya adakah kita nak mendekati Allah?? nak tak???

kalau nak kita kena ubah stail kita dalam mendekati Allah.. jangan jadi macam mamat tadi!! kita kena berjuang habis-habisan melawan nafsu, jaga mata dan lidah terutamanya dari memandang or berkata-kata perkara yang maksiat, biasakan diri menyebut nama-nama Allah..alihkan or tutup mata bila melihat aurat orang lain.. ingatkan diri dengan azab Allah..tengok video-video tsunami dan sebagainya.. orang Islam mempunyai identiti tersendiri iaitu akhlak pada luarannya..kita kena jaga akhlak kita..jaga imej Islam itu sendiri..

sekiranya mamat tadi call kekasih dia kemungkinan besar dia akan dapat sampai..sama macam kita, bila hati terasa tersalah jalan cepat-cepat doa pada Allah..mintak Allah teguhkan iman tatkala menghadapi kesukaran.. kita kena sentiasa soal diri sendiri siapa aku, darimana aku datang,kemana aku akan pergi, untuk apa aku dihidupkan, ini teknik muhasabah diri yang berkesan mendekatkan diri padaAllah.. rasa putus asa adlah satu ujian jugak.. orang beriman tak pernah berhenti melawan hawa nafsu sampai ke akhir hayat.. kita kena jadi orang beriman.. jamgan sesekali nak ikut hawa nafsu je..biar iman menguasai diri..waspada selalu dengan amal ibadah kita..

sahabat yanag dirahmati Allah.. ingat dan faham betul-betul ayat nie setiap perkara akan ada balasannye!! walau jahat mana sekalipun manusia dalam dunia nie, semuanya nak dilayan dengan penuh kebaikkan, tak ada yang nak kena seksa.. kita diberi peluang oleh Allah selagi hayat nie untuk pilih balasan apa yang kita nak..tapi kena ingat bahawa peluang Allah nie ada limit, after mati Allah akan balas balik..
cari Allah jangan berhenti, berjihad melawan nafsu jangan berhenti! dan ingatkan azab Allah yang terlampau pedih..  hayati lagu ini selaku penutup diskusi..terimalah Menanti di barzah..

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

No comments:

Post a Comment