Total Pageviews

Saturday, October 30, 2010

Mencari cintaMu di sebalik jerawat..

Tiada sebaik-baik cinta melainkan cinta Allah kepada kita..dan tiada seburuk-buruk cinta melainkan cinta kita kepada Allah..Allah amat mencintai kita kerana walau jutaan maksiat kita buat Allah tak menghentikan oksigen kepada kita, Allah tak butakan mata kita bila kita dengan SENGAJA melihat aurat ajnabi(orang yang boleh dikahwini)namun kita tak menghargai cinta Allah.. kita hanya mencintai Allah hanya bila hidup dihimpit kesusahan, hanya bila kita rasa semua orang dalam dunia ini membenci diri kita..hina cinta kita kepada Allah..

Allah Amat Berkuasa untuk mematikan kita hari ini..mengapa Allah masih biarkan kita hidup?? mengapa mesti Allah mebiarkan golongan yang mengaku beriman seperti kita ini namun selalu melupakanNya celik mata lagi??? apa HAK kita nak terus hidup di bumi Allah ini?? namun sayang..cinta Allah ini tak kita hargai.. cinta Allah ini kita persia-siakan..hairan sifat kita selaku manusia yang tak tahu diuntung nie, bila berdoa dalam kesusahan kita harapkan Allah mendengar dan memakbulkan, kita harap dapat perkara yang baik-baik je dari Allah..namun bila dah dapat jarang kita bersyukur.. kadang-kadang siap complent lagi nikmat Allah tu..contoh macam rupa paras kita..tengok la dekat tv bukan main lagi orang ramai complen muka berjerawat,minyak,berkedut dan sebagainya..tidakkah mereka dan kita seharusnya berfikir bahawa setidak-tidaknya Allah mengurniakan muka kepada kita.. Allah bagi free!! bukan aku halang pakai jenama-jenama tu tapi aku halang kita mengecilkan nikmat Allah..

masalahnya kita tak bersyukur..asal naik jerawat mula la rasa kurang berkeyakinan nak keluar rumah macam jerawat tu satu jenis dosa pulak.. sepatutnya kita menginsafi diri dengan kejadian sekeliling.. naik jerawat cepat-cepat istighfar dan bersyukur kerana jerawat naik, insafkan diri dengan mengingati azab di neraka kelak..azab kat neraka bukan setakat jerawat tapi mata pun boleh terpecah keluar akibat panas dalam tu.. dalam kubur nanti pun ulat makan muka kita lagi seksa dari tumbuh jerawat..syukur sangat-sangat Allah bagi petunjuk ingatkan kita bahawa muka kita akan buruk dalam kubur..seakan-akan Allah bagi signal suruh bersedia untuk mati..Allah bagi peringatan suruh kita sedar bahawa kita nie ciptaan Allah..Allah boleh buat apa-apa pun kepada kita!!Allah berkuasa!!

sedarlah..hadirnya jerawat sebagai bukti Allah mencintai kita..Allah nak kita ingat kat dia.. Allah nak kita takut pada azabNya..kerana apa????? kerana Allah yang Amat Pengasih lagi Amat Penyayang tak nak azab ummat KekasihNya ini.. Allah tak nak seksa kita!!! payah sangat ke nak paham? apa tindakan kita kalau jerawat timbul? mesti kita akan pakai pelbagai pencuci muka dan alatan-alatan lain nak tanggalkan jerawat atau mengecilkannya..Allah bagi hint kat kita supaya kita kene mebersihkan dosa kita jugak..jaga perlakuan kita macam jaga muka kita(yang Allah bagi!) dah buat dosa/maksiat cepat-cepat bertaubat, cari kaedah nak bertaubat,jangan ulangi kesilapan yang sama seperti mana kita tak nak jerawat tumbuh 2kali di tempat yang sama..

sekarang telah ternyata Allah mencintai kita, balaslah kembali dengan taat pada perintahNya..
Allah Amat Bijaksana..Dia mampu mendatangkan petunjuk dalam pelbagai cara.."mengapa kamu tidak berfikir..." ingatlah.. perintah Allah hanya di dunia ini perlu di turuti..di akhirat kelak yang tiada penghujungnya tiada perintah suruh sujud dan sebagainya cuma ada perintah "masuklah kamu kedalam syurga yang kekal abadi" ATAU "Masuklah kamu kedalam neraka yang menggelegak yang kekal abadi"  Nauzubillah..

tulisan ini tidak bertujuan menghina apa lagi menyakiti hati mana-mana pihak yang berjerawat..sekadar suatu renungan..sepatutnya bagi mereka yang banyak jerawat mereka lebih mampu menginsafi kerana ternyata Allah dah bagi "hint yang banyak,lagi jelas!!"

No comments:

Post a Comment